Reklamácia tlačiarne - ovplyvní ju použitie neoriginálneho tonera?

Pri kúpe tlačiarne pravdepodobne nikto z nás detailne nerieši záručné podmienky a nezamýšľa sa ani nad tým, že kúpou zariadenia v podstate súhlasí s podmienkami výrobcu tlačiarne. Nie je na tom nič zlé a v princípe je všetko v poriadku. Samozrejme až do momentu, kedy sa rozhodnete kúpiť kompatibilnú, teda neoriginálnu náplň.

Kompatibilné náplne sa samozrejme tešia veľkej popularite. Nebudeme tu dopodrobna rozoberať všetky ich výhody, tie sme napokon spomenuli v článku aký toner kúpiť: originálny alebo neoriginálny toner. Azda spomenieme aspoň atraktívnu cenu, ktorá je pravdepodobne tým najrozhodujúcejším jazýčkom na váhe. Výrobcom originálnych náplní sa to samozrejme nepáči a tvrdia niečo úplne iné. Podľa nich je ich spotrebný materiál jedinečný, unikátny a presne ušitý na mieru tlačiarňam. Na druhej strane varujú pred používaním kompatibilných náplní, ktoré podľa ich názoru neponúkajú primeranú kvalitu tlače ani výkon.

Vám ako používateľovi tlačiarne by mohol byť konkurenčný boj výrobcov tlačiarní s alternatívnymi výrobcami náplní v podstate ukradnutý. Avšak z pohľadu prípadnej reklamácie zariadenia pri poruche tlačiarne používajúcej kompatibilný toner vás stanovisko predajcu, resp. výrobcu musí zaujímať.

Konkurenčný boj nepozná hranice

Kým niektorí výrobcovia originálnych tonerov a atramentových náplní zostali iba pri spomenutom deklarovaní kvality svojich výrobkov, iní išli ešte o niečo ďalej a na tlačiarne poškodené  neoriginálnym spotrebným materiálom odmietali uznať záruku. Ani to však nebolo ešte zďaleka všetko a na rad prišli aj oveľa razantnejšie opatrenia, ktoré zdvihli krvný tlak mnohým majiteľom tlačiarní snažiacich sa o zníženie nákladov na tlač prostredníctvom kompatibilných náplní.

Spomenúť môžeme spoločnosť HP, ktorá v minulosti bez akéhokoľvek upozornenia aktualizáciou firmvéru zmenila nastavenia svojich tlačiarní tak, že boli schopné komunikovať iba s originálnymi náplňami vybavenými ochrannými čipmi HP. Tlačiarne HP tak v princípe neakceptovali žiadne kompatibilné atramentové cartridge alebo tonery. Spoločnosť HP vtedy svoje rozhodnutie odôvodnila údajnými sťažnosťami zákazníkov, ktorí mali problémy s kvalitou kompatibilných náplní a tonerov.

Takáto prax samozrejme vyvolala ostrú vlnu kritiku a nevôľu mnohých zákazníkov. Spoločnosť HP teda neskôr zmenila rétoriku a prijaté opatrenie sa pokúsila obhajovať odvolávaním sa na ochranu inovácií i duševného vlastníctva. Verejnosť tým však veľmi nepresvedčila, takže napokon predsa len zaradila spiatočku a neskoršími aktualizáciami odstránila obmedzenie používania náplní od alternatívnych výrobcov.

Ako to teda je s tou reklamáciou tlačiarne v skutočnosti?

Výrobcovia tlačiarní a prakticky teda výrobcovia originálnych náplní si veľmi dobre uvedomujú, že aj medzi alternatívnymi výrobcami kompatibilných tonerov alebo atramentových náplní treba robiť rozdiely. Seriózni výrobcovia kompatibilných náplní majú dostatočné technické zázemie a ich produkty sa vyrábajú v moderných prevádzkach. Kvalitné kompatibilné tonery a atramentové cartdridge sú, podobne ako originálne náplne, podrobené prísnemu testovaniu kvality. V plnej miere tak vyhovujú štandardom noriem ISO.

Viacerí výrobcovia tlačiarní využívali v záručných podmienkach ustanovenie, podľa ktorého sa záruka nevzťahovala na chyby spôsobené používaním iných spotrebných materiálov a súčastí než originálnych. V súčasnosti však drvivá väčšina výrobcov tlačiarní pri reklamácii tlačiarní využívajúcich kompatibilné náplne nerobí žiadne obštrukcie. Isté komplikácie s uplatnením záruky môžu nastať v prípade, že porucha tlačiarne bude nespochybniteľne  a priamo súvisieť s použitím kompatibilného tonera. Pri kvalitných kompatibilných náplniach vyhovujúcich normám ISO, je však pravdepodobnosť poškodenia tlačiarne mizivá a skôr sa stretnete so zamietnutím záruky z dôvodu, že bolo zistené bežné opotrebovanie alebo nesprávne používanie zariadenia.

CDRmarket radí: Bez ohľadu na to, či tlačiareň kupujete v kamennej predajni alebo na e-shope nebojte sa komunikovať s predajcom a pýtajte sa na záručné podmienky. Okrem toho si vždy zvoleného predajcu overte. O jeho kvalitách vedia veľa napovedať recenzie, ale aj udelené certifikáty. Napríklad Zlatý certifikát Heureka sa udeľuje iba obchodom, ktoré majú dlhodobo pozitívne hodnotenia v recenziách zákazníkov. Majiteľom Zlatého cetrifikátu Heureka je mimochodom aj náš e-shop.